BIOGRAFIE
In 1984 ben ik geboren, in Dordrecht. Ik groeide op met de platenkast van mijn ouders, waar heel veel verschillende stijlen in te vinden waren. Met name cd's met "De mooiste barokconcerten", de liedjes van Gerard van Maasakkers en Rode Wangen van Herman van Veen zette ik zelf graag op. Er kwam een piano, ik brak mijn arm op de dag dat die kwam en kon toen een paar weken niet spelen. Daarna had ik tot mijn achttiende pianoles, waarna het conservatorium Utrecht volgde. Ik studeerde er compositie, en ontworstelde me langzaam aan het idee dat ik heel hard mijn best moest doen een plaats in de traditie in te nemen. Dat doe je vanzelf, je kunt beter uitvinden wie je bent en dat proberen uit te drukken in de noten die bij jou passen.
Dat probeer ik sindsdien te doen. Ik schrijf in een breed scala aan stijlen: klassieke muziek, kleinkunst en cabaret, luisterliedjes en Indiase mantra. Ik improviseer of ik schrijf het gedetailleerd uit, net wat er nodig is. Een vaste samenwerking is die met cabaretier Jan Beuving, met wie ik sinds 2015 drie soloprogramma's maakte. Samen met hem en Patrick Nederkoorn won ik in 2018 de Annie M.G. Schmidtprijs voor het indringende lied Die Geur, een aanklacht tegen de misstanden bij de belastingdienst. In het najaar van 2024 zullen Jan en ik in het theater te vinden zijn met onze oudejaarsvoorstelling 2025 - 1.
Als pianist ben ik behoorlijk allround. Mijn klassieke achtergrond is nog altijd van nut, maar ik beheers ook jazz en pop, ben een goede begeleider van zangers en kan snel en gemakkelijk van blad lezen. In 2021 speelde ik alle toetsenpartijen in op het nieuwe album van De Andersons: Een mooiere wereld. Je bent nooit uitgeleerd: momenteel ben ik mezelf langzaam maar zeker gitaar aan het leren spelen.
Verder geef ik al jarenlang les. Sinds 2008 ben ik verbonden als docent muziektheorie en als koorleider aan de Koningstheateracademie, waar ik ook regelmatig vierdejaars studenten coach bij hun afstuderen. Ik gaf een aantal jaar les op het voorbereidend jaar van het HKU Conservatorium Utrecht, en sinds 2017 werk ik bij Factorium Podiumkunsten Tilburg als docent aan de MusicAllFactory.
Ten slotte: ik schrijf graag. Dat kunnen columns zijn, gedichten, liedteksten, reisverslagen, vertalingen van (pop)liedjes of samenvattingen van een congres of vergadering. Op de blogpagina is een aantal teksten en gedichten te lezen.
Graag tot ziens bij een van mijn optredens, bij een workshop of les, of bij het maken van een compositie of tekst voor welke gelegenheid dan ook.